Amazon heeft al een tijdje een aantal fysieke boekwinkels en met Amazon Go heeft het ook een supermarktconcept zonder kassa’s ontwikkeld. Volgens insiders heeft het echter nog een aantal fysieke winkelconcepten achter de hand.
Augmented reality
Amazon zou onder meer nog werken aan winkels waar klanten meubelen of huishoudapparaten kunnen vinden. Het zou daarbij niet gaan over traditionele winkels, maar eerder over showrooms, waar klanten de producten kunnen komen bekijken. Bestellingen worden later dan gewoon aan huis geleverd. De webverkoper wil zo inspelen op de groep consumenten die bepaalde producten nog steeds in het echt willen zien en niet zomaar online bestellen, zoals bijvoorbeeld meubelen.
Amazon wil in de winkels ook gebruik maken van heel wat technologie, zoals augmented reality, waardoor klanten meteen kunnen zien hoe de producten in hun huis passen. Daarnaast wil de online retailreus ook een voorbeeld nemen aan Apple en op de proppen komen met een elektronicaketen met de focus op eigen producten.
Amazon-supermarktketen in India?
In thuisbasis Seattle wil Amazon naast de pilootwinkel van Amazon Go ook nog twee nieuwe winkels openen, waar klanten zonder uit te stappen snel hun online bestelde boodschappen kunnen ophalen. In India zou er dan weer een volledige supermarktketen op het programma staan, onder de codenaam Project Everest. India is een bijzonder grote markt en eentje die nog wordt gedomineerd door gewone markten op straat. Er is dus ruimte voor een nieuwe supermarktketen en Amazon krijgt heel wat steun van de Indische regering om in dat gat te springen.
De kans is echter groot dat een aantal van die projecten bij Amazon nooit het daglicht te zien krijgen. Werknemers binnen het bedrijf worden steevast aangemoedigd om met nieuwe ideeën op de proppen te komen, waarna wordt bekeken of die haalbaar zijn. Daarnaast is Amazon altijd heel karig geweest met informatie rond nieuwe concepten. Toch tonen de verschillende concepten aan dat Amazon steevast op zoek is naar nieuwe manieren om hun klanten te bereiken, naast de online verkoop waar het al een dominante kracht is.
Het bedrijf heeft bovendien ingezien dat consumenten minder snel de overstap maken naar het online aankopen van hun dagelijkse boodschappen dan oorspronkelijk gedacht. Amazon steekt al ongeveer 10 jaar flink wat geld in het uitbouwen van Amazon Fresh, maar moet toezien hoe de vooruitgang op dat vlak vrij traag verloopt.