“Iedereen Charlie, ook 3Suisses”
Ondanks de golf van protest die meteen de kop opstak, blijft het gewezen postorderbedrijf zijn initiatief halsstarrig verdedigen. Op zijn Facebook-pagina reageert de groep als volgt: “Na lezing van een aantal van jullie commentaren, willen we onze demarche herbevestigen. Dit is in geen geval een commerciële boodschap, maar een uiting van ons engagement als burgers. Het leek ons dan ook evident om onze merknaam te verbinden aan die van Charlie Hebdo, ten teken van solidariteit.”
Om er nog aan toe te voegen: “3Suisses, dat zijn vrouwen en mannen die gehecht zijn aan de vrije meningsuiting, die zeer aangedaan zijn door dit drama en die daarover getuigenis willen afleggen. Vandaag zijn alle 3Suisses-medewerkers Charlie.”
De marketingblunder van het nog prille jaar?
De uitleg weet de meeste Twitteraars en Facebook-gebruikers amper te overtuigen: zij blijven zich afvragen waarom het bedrijf dan niet gewoon de inmiddels overbekende zwarte rechthoek met witte letters gebruikt heeft, zoals vele andere bedrijven. Zo denkt ook socialemediaspecialist Steven Van Belleghem erover: In een tweet (foto) omschrijft hij het initiatief zelfs als “the worst tweet in corporate history. How do you even consider this?”
Toch zijn er ook mensen die net de tegenstanders op de korrel nemen en erop wijzen dat vrijheid van meningsuiting – en dus ook de manier waarop men die mening naar buiten brengt – ook geldt voor 3Suisses.