Verkoopcommissie
Beslist.nl wil graag overschakelen van klikvergoedingen naar verkoopcommissie. Daarvoor moeten adverteerders op hun bedankpagina’s, die ze aan klanten laten zien na het afronden van een aankoop, een conversiepixel plaatsen die Beslist.nl toelaat te zien welke aankopen er allemaal gebeuren.
Volgens de adverteerders krijgen ze zo echter ook toegang tot een boel informatie die ze eigenlijk niet willen vrijgeven. Beslist.nl krijgt immers ook orders te zien die niet via hen tot stand zijn gekomen. Fonq.nl gaf eerder al aan dat het de samenwerking met Beslist.nl zal stopzetten als de pixel verplicht wordt en nu hebben ook Bol.com, Wehkamp en Coolblue dezelfde signalen uitgestuurd.
“Niet ons beleid”
“Met de koopdata kan Beslist niet alleen zijn eigen platform optimaliseren, maar voornamelijk ook heel gericht verkeer inkopen via Google Adwords om zich sterker tussen de zoekmachine en de retailers te positioneren dan het nu al doet en kliks af te vangen in plaats van meer organische leads te genereren”, zei Jeremiah Albinus van Fonq.nl eerder al aan Twinkle.
Nu komen de drie andere met soortgelijke uitspraken naar buiten. “Primair is dit een kwestie tussen Beslist.nl en de verschillende handelspartijen”, reageert Michel Schaeffer, marketingdirecteur van Bol.com, bij Twinkle. “Maar ik kan wel zeggen dat het niet ons beleid is om pixels van derde partijen op onze site te plaatsen.”
“Met jezelf concurreren”
Alexander van Slooten van Wehkamp is ook duidelijk: “Het begint al op Beslist.nl zelf: de ranking van zowel de producten op de overzichtspagina’s als van de retailers op de productpagina zal bepaald worden door de conversie. Daarnaast weet Beslist.nl bijvoorbeeld precies wat de conversie is van een productpagina en wat het als optimum kan bieden in Google. Voor grotere retailers is het dan alsof je met jezelf aan het concurreren bent.”
“Deze conversiepixel is niet in het belang van onze klanten. En de commissies staan niet in verhouding tot de meerwaarde die wordt geleverd. Als ze dit bij Beslist.nl doorzetten, dan gaan we niet met ze door“, besluit Nick Lenten, directeur tevreden klanten bij Coolblue.
Beslist.nl heeft voorlopig nog niet gereageerd op de uitspraken.