Eigen winkelwagentje steeds belangrijker
Eind oktober hadden de adverteerders in de categorie speelgoed al een brief gekregen, waarin werd gemeld dat vanaf begin november ze zouden overschakelen op het nieuwe systeem van ‘cost per sale’ (CPS). Nu heeft Beslist.nl aan Twinkle laten weten dat het de standaard wordt in alle categorieën.
“De wijziging in speelgoed was de eerste stap in de migratie van CPC naar CPS. Op basis van de over het algemeen goede ervaringen in die categorie, en in overleg met onze klanten, gaan we nu een plan maken voor de verdere migratie”, zegt COO Casper Keller-Arroo.
De verandering van het beleid hangt sterk samen met de toevoeging van ‘Winkelwagen’ aan Beslist.nl, waarmee consumenten rechtstreeks bij de vergelijker hun aankoop kunnen afronden. Het is dan ook duidelijk dat de website zoveel mogelijk kopers via hun wil laten komen en een commissie bij verkoop, is dan een heel interessante stap.
Vergelijkingssites steeds belangrijker
Zo wordt Beslist.nl tegelijk een hulpmiddel en een concurrent van de normale webshop. Via Beslist.nl zullen klanten hun webshop ontdekken, maar ze zullen er nooit een voet zetten, als het van Beslist.nl afhangt tenminste. Daarnaast moeten ze ook nog eens een deel van hun inkomsten afstaan aan Beslist.nl in de vorm van een commissie.
Gisteren toonde RetailDetail al aan hoe vergelijkingssites steeds belangrijker worden in de wereld van de online retail: Volgens Forrester beginnen drie keer meer Amerikaanse consumentenen hun zoektocht bij Amazon dan bij Google. In 2010 lagen de verhoudingen nog heel anders: toen begon voor 18 procent van de consumenten de oriëntatiefase bij Amazon, tegen 24 procent bij zoekmachines.
Vergelijkingssites beginnen hun populariteit nu in te zien en bieden steeds vaker de mogelijkheid om rechtstreeks bij hen te kopen, in plaats van door te klikken naar de betreffende webshop. In zo’n geval is ‘cost per sale’ veel interessanter dan ‘cost per click’.
“Naarmate de CPS in aantallen toeneemt, drukt dat het rendement van webshops die hiervoor veel meer kosten moeten maken dan voor transacties die voortkomen uit rechtstreeks contact met de consument.”