Een stap verder in crosschannel
E-commercemanager Pieter Heij van de Bijenkorf zei tegen de nieuwsdienst AFN dat de Bijenkorf sinds vorige week in Amsterdam op de schoenen- en kindermodeafdeling een systeem test, waarbij klanten op de plek zelf kunnen betalen voor een online transactie. “Als een klant bijvoorbeeld in de winkel maat 38 past, maar eigenlijk maat 38,5 wil en die is niet in de winkelvoorraad aanwezig, scant de medewerker de barcode en ziet meteen in onze webshop of de schoenen daar op voorraad zijn”, aldus Heij.
De medewerker kan het paar dan ter plekke bestellen en de volgende dag thuis laten bezorgen. Heij: “De klant kan direct afrekenen bij een mobiele kassa, bestaande uit een iPad en een pinapparaat op de afdeling zelf, zonder in de rij te staan. Een hybride vorm tussen de offline- en onlinewinkel is de retail van de toekomst.”
Online als grootste winkel
“Tot nu toe is die link voor veel winkels lastig te maken. Ik kan wel een computer in de winkel zetten om te laten zien hoe mijn webshop eruit ziet, maar tot nu toe kon de klant dan niet ter plekke iets online kopen. De onlinemarkt wordt steeds groter en het onlineassortiment groeit mee. Op een gegeven moment is online onze grootste winkel“, geeft Heij aan.
Volgens Heij is Bijenkorf niet de eerste winkelketen die op deze manier werkt, maar wel de eerste die het echt een kernonderdeel van de winkel maakt. De komende maand wordt gebruikt om de kinderziekten uit het systeem te halen.