Bijna 1 op de 5 Nederlanders bestelt online boodschappen, en dan vooral persoonlijke en huishoudelijke producten. Bij AH.nl kopen de meeste online klanten, maar ook Bol.com en Zooplus trekken veel online shoppers.
Online kopen stijgt sterk
Het online boodschappen bestellen stijgt sterk; bijna 20 procent van de bevolking kocht in de afgelopen zes maanden online levensmiddelen. In 2014 was dit nog 10 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK, onder 49.109 respondenten van 18 jaar en ouder in Nederland, dat werd uitgevoerd in maart en april.
De meeste online shoppers doen maximaal een keer per maand online boodschappen, een kleine groep doet dat al vaker. De consumenten die niet via internet inkopen noemen vooral dat zij “liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen”.
De klanten zijn bij alle webshops het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen. Onder de supermarkten scoort vooral Picnic goed op de transactiefase en de levering, al mag het assortiment wel wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment dan beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.
Kruidvat presteert best op prijs
De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zijn de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch over de service. Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van producten, maar het minst goed op de service. De klant beoordeelt de levering van alle online drogisterijen over het algemeen goed.
De online warenhuizen worden eveneens allemaal goed gewaardeerd, maar Hema heeft volgens het klantenonderzoek van GfK de beste transactie en levering. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk in prijs, al zijn de bezorgkosten voor veel online klanten een bezwaar.
De online ‘specialty shops’ worden gemiddeld net iets beter beoordeeld dan de andere shops. Zij scoren relatief goed op met name een ruim assortiment. Het minst tevreden blijken de shoppers er over de selectiefase en de service. Body&fit en Zooplus scoren binnen de categorie ‘specialty shops’ het hoogst.