300 miljoen euro online omzet tegen 2017
De webshops van Blokker, Leen Bakker, Bart Smit of nog Xenos blijven weliswaar gewoon bestaan, maar de ontwikkeling van de webwinkels en alle online marketing- en sales-activiteiten worden gecentraliseerd bij het nieuwe Nextail. Onlineformulemanagers van de individuele formules zullen daarbij waken over de online positionering van de winkelformules, het online assortiment en de aansluiting met het fysieke winkelnetwerk.
Op deze manier wil Blokker de omnichannelactiviteiten van zijn winkelketens verder versnellen, met als doel in 2017 meer dan 300 miljoen euro online omzet te realiseren. In 2013 liet Blokker Holding nog een online omzet zien van 79 miljoen euro, wat toen 19% meer was dan het jaar daarvoor.
Bundeling van alle online kennis
Nextail zal worden geleid door huidig omnichanneldirecteur Antoine Brouwer, die in mei 2014 bij Blokker Holding in dienst trad. Voordien werkte Brouwer onder meer bij Media Markt/Saturn, T-Mobile en UPC.
Nextail start met 70 medewerkers, waarvan 50% online- en e-commerceprofessionals zijn die voorheen al bij een van de winkelketens werkten en nu overgaan naar Nextail. De andere helft is extern aangetrokken. “Met de bundeling van online kennis binnen één organisatie en het realiseren van schaalvoordelen verwacht het concern veel meer terug te krijgen op de investeringen in e-commerce én de volmaakte vervlechting tussen online en offline retail te realiseren”, klinkt het in een persbericht vanwege Blokker Holding.
Nextail wordt gevestigd in een nieuw pand in Amsterdam, dat op 20 oktober 2014 wordt geopend. De naam Nextail is overigens een combinatie van ‘next step’ en retail/’longtail’ en staat daarmee naar eigen zeggen voor “innovatie, en de gedachte dat door het internet zelfs allerlei nicheproducten voor een zeer brede doelgroep toegankelijk zijn”.