“Werkelijke innovatie”
Bol.com moest het op de Global E-commerce Summit in Barcelona, waar de prijzen werden uitgereikt, opnemen tegen het Britse Worldstores.co.uk en het Franse L’Exception voor de Entrepreneurial Award. Het deed dat met verve, want de Ahold-dochter ging meteen met de hoofdprijs aan de haal.
Als laatste stap in het winnen van die prijs had managing director van Bol.com, Daniel Ropers, een presentatie moeten geven aan een internationale vakjury. Die jury prees Bol.com omdat het concurrenten en andere verkopers toelaat op zijn platform. “Een teken van werkelijke innovatie en ondernemerschap”, schrijft Twinkle. Ropers zei verrast te zijn met de overwinning, maar voegde er ook aan toe dat dit slechts het begin is.
Tesco wint omnichannel
Andere winnaars op de European E-commerce Awards waren Tesco en Asos: Tesco ging lopen met de omnichannelaward, omdat de Britse keten volgens de jury uitblinkt in het bedienen van klanten via alle kanalen. Daar ging het zilver naar Marks & Spencer en vervolmaakte de Scandinavische meubelketen Bolia de top drie. Ook het Nederlandse G-Star was genomineerd, maar viel dus naast de prijzen.
Asos won dan weer de Pure Player Award, voor bedrijven die van oorsprong enkel online verkopen. Hier waren de zilveren en bronzen prijs respectievelijk voor Amazon en Net-a-Porter. De andere genomineerden waren Zalando en Yoox.