“Toegevoegde waarde neemt af”
Vanaf morgen gaat Kieskeurig.nl nieuwe tarieven hanteren, die ervoor kunnen zorgen dat verkopers van dure items zoals telefoons, camera’s of tv’s extra moeten betalen – volgens Emerce soms tot meer dan de helft extra. Daarom hebben onder andere Bol.com en Coolblue besloten om hun samenwerking met Kieskeurig.nl te herbekijken.
“Wij bekijken per artikel of de kosten opwegen tegen de baten. Bij een substantiële cpc-verhoging zal dit bij veel minder artikelen nog het geval zijn. Dit betekent dat wij vele honderdduizenden artikelen niet meer zullen tonen bij Kieskeurig.nl. Onze verwachting is dat veel meer partijen dit zullen doen, waardoor de toegevoegde waarde van Kieskeurig.nl voor klanten snel zal afnemen”, zegt Michael Schaeffer, hoofd marketing bij Bol.com, aan Emerce.
“Prijzen marktconform”
Bij Coolblue zijn ze dan weer ontevreden dat Kieskeurig.nl de prijsverhogingen eenzijdig oplegt. Daarom hebben ze besloten om zich volledig terug te trekken van Kieskeurig.nl.
Bij Kieskeurig.nl vinden ze nochtans dat ze gerechtigd zijn om de prijzen te verhogen. “We hebben onderzoek gedaan naar onze marktwaarde. Voor de kwaliteit die we leveren zijn we goedkoop. De tarieven zijn vanaf morgen marktconform”, zegt manager Mireille Bos.
“Tot en met vandaag betalen webshops nog één cpc-prijs per productgroep, vanaf morgen is de klikprijs gebaseerd op de verkoopprijs van het product. Hierdoor worden we aantrekkelijker voor verkopers van goedkope producten en in een aantal gevallen, vooral bij duurdere producten, gaat de cpc omhoog”, aldus nog Bos.