“Onze concrete verwachtingen spreek ik niet uit, maar we rekenen er wel op dat in het eerste jaar honderden en op termijn duizenden ondernemers zich zullen aansluiten. Ter vergelijking: er zijn 150.000 consumenten met een verkopersaccount. Bij hen gaat het om tweedehandsartikelen”, zegt marketingdirecteur Michel Schaeffer van Bol.com in een toelichting.
Stap verder dan Marktplaats.nl
De nieuwe dienst bouwt voort op de al bestaande functionaliteit waarmee particulieren tweedehandsgoederen kunnen aanbieden via Bol.com. Klanten rekenen gewoon af via Bol.com dat vervolgens het geld, na vermindering met de commissie, doorsluist naar de verkoper. Die is verantwoordelijk voor de verzending van de goederen.
Daarmee gaat Bol.com een stap verder dan bijvoorbeeld Marktplaats.nl, waar betaling nog rechtstreeks tussen koper en verkoper wordt geregeld. Opmerkelijk is dat de zoekmachine van Bol.com de producten automatisch bij elkaar zet, zodat kopers in één oogopslag prijzen kunnen vergelijken.