Bol.com gaat verkopers van namaakproducten van zijn verkoopplatform weren. Het online warenhuis heeft twintig verkopers een officiële waarschuwing gestuurd en drie partijen werden met onmiddellijke ingang van het platform verwijderd.
Uitzondering
De webshop besloot onlangs om tweehonderd van de 16.000 partnerbedrijven van naderbij te bekijken, nadat de Nederlandse krant AD een artikel publiceerde over de verkoop van namaak op Bol.com.
“Van die tweehonderd bedrijven hebben er twintig een officiële waarschuwing gekregen. Drie bedrijven die geen gehoor gaven aan onze oproepen zijn inmiddels van ons platform verwijderd”, zegt algemeen directeur Daniel Ropers aan het AD. “Iedere consument die iets vervelends meemaakt is er één teveel. Gelukkig bleek dat het leveren van nepartikelen écht de uitzondering is.”
Bij een twintigtal andere verkopers is de verkoop stopgezet tot ze hun teksten op de webshop hebben aangepast. Zo mogen ze niet langer stellen dat het gaat over een origineel accessoire voor een product, als dat niet het geval is.
Bol.com stelt wel dat het geen probleem heeft met de verkoop van alternatieve merken. “Als er alternatieven zijn die het net zo goed doen en een stuk goedkoper zijn, is dat prima. Het belangrijkste is volgens mij of het artikel waarmaakt wat het belooft”, aldus Ropers.