Handel tussen grootste e-commercemarkten vervijfvoudigt nog
Volgens berekeningen van OC&C Strategy Consultants en Google vertegenwoordigde de internationale handel tussen de zes online marktleiders ter wereld (Frankrijk, Duitsland, Nederland, Scandinavië, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten) in 2013 een waarde van vijftien miljard pond (ruim achttien miljard euro).
Diezelfde studie voorspelt bovendien dat deze omzet de volgende zeven jaar vijf keer zo groot zal worden: de online omzet zal stijgen naar 79 miljard pond (bijna 96 miljard euro). Drijvende krachten zijn daarbij een toenemend vertrouwen van de consument enerzijds en de wereldwijde uitbreiding van het internet anderzijds.
40% buitenlandse klanten tegen 2020
Vooral de Britse retailers zouden op groeiende belangstelling van buitenlandse klanten kunnen rekenen: sinds 2010 is het aantal buitenlandse kopers volgens de studie jaarlijks met 46% gegroeid. Dit had in 2013 als gevolg dat Groot-Brittannië een online handelsoverschot van 720 miljoen pond (874 miljoen euro) optekende.
Een aanzienlijk bedrag, zeker in vergelijking met de Verenigde Staten dat zich op de tweede plaats met een overschot van 110 miljoen pond (bijna 134 miljoen euro) en Duitsland op de derde plaats met een overschot van 12 miljoen pond (bijna 15 miljoen euro) tevreden moet stellen.
Op deze manier stevent Groot-Brittannië tegen 2020 af op een totale online omzet van 28 miljard pond (34 miljard euro) waarvan liefst 40% het resultaat is van buitenlandse activiteiten.
Groot-Brittannië grootste online exportmarkt
Volgens de onderzoekers heeft “Groot-Brittannië de grootste exportmarkt op het vlak van e-commerce ter wereld”, wat gedeeltelijk een verklaring zou kunnen zijn voor de grote belangstelling vanuit het buitenland. Daarnaast genieten Britse retailers en merken een aanzienlijk vertrouwen van internationale klanten, dankzij de zogezegde combinatie van “een ruime keuze en scherpe prijszetting met een uitgekiende online beleving en dito klantenservice”.
De onderzoekers geven overigens ook nog mee dat digitalisering een must is voor elke nieuwe retailer die een plaats in de markt wil veroveren.