Lage prijzen en gratis verzending
Light In The Box en DealExtreme zijn twee websites die al volledig in het Nederlands te vinden zijn, maar naar verwachting zullen er snel nog een aantal Chinese webwinkels hun voorbeeld volgen. Met hun lage prijzen en gratis verzending kunnen ze een grote concurrent worden voor lokale aanbieders, zoals Bol.com en Coolblue.
Ondertussen sturen de Chinese webwinkels elke week honderdduizenden marketingmails uit naar Nederlandse klanten. Dat zegt Jacco Bouw, directeur van Webpower, een bedrijf dat zelf marketingmails uitstuurt. “We versturen elke dag meer mails namens webshops. Nog zeker tien Chinese webwinkels openen de komende tijd in Nederland“, zegt hij aan de Volkskrant.
Experts hebben echter hun vragen bij de lage prijzen en de gratis verzending. “De webwinkels krijgen ondersteuning van de Chinese overheid. Die zorgt dat zij goedkoop kunnen exporteren”, stelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Bouw gelooft dan weer niet dat de lage prijzen zo kunnen blijven. “Die zijn financieel niet houdbaar. De webwinkels hebben op dit moment puur als doel markt te veroveren. Ze maken forse kosten om in het westen voet aan de grond te krijgen.”