Volgens een onderzoek van GfK hebben consumenten weinig keuze bij het invullen van de ‘last mile’ van hun online bestellingen. Minder dan een kwart van de webshops biedt de consument immers opties op dat vlak.
Consument wil meer opties
Nochtans bieden de logistieke bedrijven een breed aantal opties voor de consument. Zo kunnen ze kiezen tussen levering op dezelfde dag of een dag later en kunnen ze zelfs kiezen uit bepaalde tijdslots. 72 procent van de consumenten zegt zelf te willen kiezen wanneer een pakketje wordt geleverd. 25 procent zegt zelfs meer te willen betalen als dat nog dezelfde dag kan. Extreem snellere levering is dan weer niet nodig, want 67 procent van de ondervraagden zegt geen nood te hebben aan leveringen binnen twee uur na een bestelling.
Niet enkel wanneer, maar ook waar een pakje wordt geleverd is belangrijk: 35 procent van de consumenten wil ook de afhaallocatie kunnen bepalen, al wil 88 procent daar niet meer voor betalen. Het afhalen bij de supermarkt is vooral populair bij oudere doelgroepen.
97 procent zegt ook dat op tijd en onbeschadigd leveren belangrijk is, terwijl 89 procent een eenvoudig en kosteloos retourproces wil. Consumenten willen ook dat het bestelproces eenvoudig is en dat er duidelijke communicatie aanwezig is. Daarbij maakt het voor de consument niet uit welke logistieke partner in staat voor de afhandeling van de bestellingen.