De iPhone 4 is een af te raden aankoop, Steve Jobs stookt ruzie met alle concurrenten en Nokia moet zowaar op zoek naar een nieuwe CEO om tegen Apple op te boksen. En oh ja, men zou het haast vergeten, vrijdag 23 juli ligt de iPad in de Belgische rekken. De hetze rond Apple is niet uit de lucht gegrepen. We zetten de laatste ontwikkelingen op een rijtje.
iPhone 4 af te raden
Steve Jobs is duidelijk niet uit de media weg te slaan. De lancering van de iPad in België op vrijdag 23 juli is ondertussen haast in de schaduw komen te staan van de iPhone 4. De nieuwste telg van de Apple-familie is niet lang onbesproken gebleven. iPhone 4 zou ernstige ontvangstproblemen hebben als je het toestel op een bepaalde manier vasthoudt. Jobs reageerde op de aantijgingen door een filmpje te maken waarin ook een Blackberry zijn ontvangst verliest en beweerde dat het probleem voor alle smartphones geldt. Uiteraard bijten de rivalen nu stevig van zich af. Giftige opmerkingen van concurrerende CEO’s sieren de pers.
Uit onderzoek van Test Aankoop blijkt dat het ontvangstprobleem zich inderdaad specifiek en in ernstig storende mate bij de iPhone 4 voordoet. Omdat de antenne in de metalen rand van het apparaat zit verwerkt, is het quasi onmogelijk om de iPhone vast te nemen zonder de antenne aan te raken. Test Aankoop raadt voorlopig zelfs af om de iPhone 4 aan te schaffen. De uitleg van Apple rond het probleem doet de organisatie af als “onaanvaardbaar, lachwekkend [en] absurd”.
Apple boekt pijlsnelle groei
Apple hoeft de commotie echter niet te schuwen. De constante media-aandacht heeft het bedrijf nooit windeieren gelegd. In de gepubliceerd resultaten van 2009 stond een omzetgroei van 25% te lezen. Apple noteerde daarmee een winststijging van bijna de helft in het laatste kwartaal. Toch blijven de innovaties en nieuwtjes zich aan ijltempo opvolgen.
Een kort chronologisch overzicht toont aan waarom het bedrijf er altijd baat bij heeft gehad om aan kruissnelheid voort te werken. Op 10 juli 2008 opende de iTunes App Store met 550 applicaties, klaar om te downloaden naar de iPhone. De 1 miljardste download was al gerealiseerd op 24 april 2009. Toen bevatte de iTunes App Store al zoveel als 35 000 applicaties. In het derde kwartaal van 2009 was de 2 miljardste download een feit. Die consument had ondertussen keuze tussen maar liefst 85 000 verschillende apps.
Gezocht: nieuwe CEO Nokia
Het tempo van Apple werkt bijzonder doeltreffend om concurrenten af te schudden. Vroegere marktleider in de markt van gsm-hardware Nokia hebben ze alvast het nakijken gegeven. In het laatste kwartaal van 2009 heeft Apple Nokia ingehaald als meest winstgevende gsm-producent. Hoewel Nokia toen nog steeds 40% van de wereldmarkt in handen had, met een productie van 101,1 mio. meer mobiele telefoons dan Apple, had deze laatste een winst van 1,6 miljard dollar op de iPhone. Dit terwijl Nokia slechts een totaal van 1,1 miljard dollar winst boekte.
Het grote verschil ligt in de veel hogere winstmarges van de smartphones. Desondanks miljarden investeringen kan Nokia niet op tegen de smartphones van Apple, Blackberry en nu ook Google Android. Het is hun niet gelukt om een adequate eigen variant op de markt te brengen. De Finse gsm-fabrikant wou zich daarom heroriënteren naar digitale diensten en software, maar ook dit geeft niet het verhoopte resultaat. Softwareontwikkelaars verkiezen te werken voor de sterkere spelers.
Aangezien de bedrijfsresultaten die vrijdag 23 juli worden gepubliceerd onder de verwachtingen zullen liggen, schijnt Nokia ijverig op zoek te zijn naar een nieuwe CEO. Volgens de Wall Street Journal is men achter de schermen reeds volop gesprekken aan het voeren met potentiële vervangers voor huidige bedrijfsleider Olli-Pekka Kallasvuo.
Lancering iPad in België
Vrijdag zal moeten blijken of de heisa rond iPhone 4 voor de voeten zal lopen van broertje iPad. Want naast België, komt de iPad op 23 juli ook uit in Nederland, Hongkong, Ierland, Luxemburg, Mexico, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk en Singapore. Zal de nieuwste iPhone gratis reclame bieden voor het hebbeding, of zal de hunkering van de consument naar de iPad ineens plaats ruimen voor hunkering naar de smartphone? Het zou jammer zijn voor Apple moest de langverwachte iPad plotsklaps uit het oog worden verloren.