Waar in Nederland 1,22 procent van de 8 miljoen jaarlijkse bezoekers overgaat tot een aankoop, ligt dat percentage elders tot drie keer zo laag. Vooral de webwinkel van Mediamarkt in Duitsland (0,35%) doet het erg matig. Zusterketen Saturn.de doet het met een conversie van 0,48 procent opvallend beter. De Media Markt-site in Oostenrijk scoort precies even hoog, meldt het online vakblad Emerce op zijn website.
Lagere besteding per klant
De bezoekers die daadwerkelijk tot aankoop overgaan, geven gemiddeld 151 euro uit, wat aanzienlijk minder is dan klanten bij de buitenlandse webwinkels. Zo geven klanten in Duitsland respectievelijk 402 (Mediamarkt.de) en 271 euro (Saturn.de) uit. In Oostenrijk ligt de gemiddelde besteding op 295 euro.
Opvallend is ook dat klanten in Nederland veel vaker de pakjes thuis laten bezorgen. Slechts 6 procent van de online klanten gaat naar een vestiging om de aankoop af te halen: bestaande filialen profiteren dus amper van de webverkopen. Zij hopen immers dat klanten die een product komen afhalen alsnog andere producten meenemen.
Bij de Oostenrijkse Media Markt wordt bijna de helft van de bestellingen afgehaald. Bij Saturn in Duitsland ligt dit percentage op 44 procent, terwijl 24 procent van de online klanten van Media Markt bij onze oosterburen het product komt afhalen.