Beste Webwinkels van Nederland
Volgens de vakjury van de Thuiswinkel Awards onderscheidt Coolblue zich door “concessieloos voor de klant te kiezen” in een nochtans zeer concurrentiele markt: “De online retailer geeft zijn eigen medewerkers de ruimte om klanten ook echt te helpen, en dat in de meest concurrerende markt op internet.” Daarmee eindigde de webwinkelier voor andere genomineerden Bol.com en De Bijenkorf, nog twee “parels” in het Nederlandse e-taillandschap.
Als beste startende webwinkel werd Chocstar gekozen, een Nederlandse webshop die klanten toelaat zelf hun chocoladerepen samen te stellen. Wenskaartenservice Greetz kreeg de prijs voor beste mobiele webwinkel van Nederland voor zijn mobiele applicatie, die een technologisch hoogstandje werd genoemd. Voor het eerst werd ook een award voor Cross Border E-commerce uitgereikt, voor online retailers die in het buitenland succes oogsten. Intrastores mocht de spits afbijten met zijn Trekhaakshop.nl.
Online televisieshop
Op de prijsuitreiking maakte Coolblue bekend nog een nieuwe webwinkel te openen, dit maal specifiek voor televisietoestellen. Voor de groep is het een nieuwe mijlpaal omdat het voor het eerst producten ‘zonder stekker’ gaat verkopen. Al twee jaar geleden liet topman Piet Zwart optekenen dat hij mogelijkheden in die markt zag, en nu is het dus zover.
De expansie van Coolblue gaat momenteel razendsnel. Nog vorige week zagen twee nieuwe webshops van de groep het daglicht: Papiervernietigerstore en Labelprintercenter. Bovendien zoekt de keten zowel in Nederland als in België nog fysieke winkelpunten te openen. In 2011 steeg de omzet van Coolblue met 20 procent naar een totaal van 114 miljoen euro.