In totaal beschikt Coolblue nu over 115 verschillende webwinkels en vier fysieke winkels (Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Antwerpen). Coolblue werkt louter met webshops op thema, met Coolblue zelf als het overkoepelende merk. Bekendste webshops zijn pdashop.nl en laptopshop.nl, maar vorig jaar werden er in Nederland en België in totaal 52 webwinkels geopend, van boormachinestore.be tot mobielinternetshop.nl.
Omzet +20% in 2011
Het jaar 2011 was voor de snelgroeiende internetonderneming opnieuw een jaar met een bovengemiddelde omzetgroei: onder invloed van de nieuwe webwinkels steeg de omzet met 20 procent naar 114 miljoen euro. Daarmee is Coolblue één van de succesvolste Nederlandse webwinkeliers. “De eerste maanden ging het goed, maar vanaf mei ging het echt hard”, zegt oprichter en directeur Pieter Zwart van Coolblue. Dat laatste merk werd dit jaar voor het eerst ingezet als overkoepelend merk, waardoor cross-selling tussen de webwinkels aanzienlijk toenam.
Volgens Zwart speelde de economische situatie ook een rol in het groeitempo. “Consumenten kiezen in deze tijd bewuster. Ze vergelijken meer en laten zich goed informeren. Online winkels – en zeker ons concept van specialistenshops – helpen hen daar beter bij dan fysieke winkels.” Het bedrijf zegt 396.000 nieuwe klanten te hebben gehad in 2011.