Rotterdam als centrale hub
Om die groei te kunnen realiseren, verhuist het hoofdkantoor van de internethandelaar naar een kantoorpand tegenover Rotterdam CS. Die stad ligt erg centraal voor de retailer, die immers actief is in Nederland en België. Op dit moment werken er ruim driehonderd mensen bij het bedrijf, maar dat aantal groeit dit jaar nog met 180, zo stelt mede-oprichter en topman Pieter Zwart van Coolblue in een interview met Marketingfacts.
De strategie van Coolblue bestaat uit het openen van zeer gespecialiseerde webwinkels op productniveau. Dat begon ooit met de verkoop van mp3-spelers, maar intussen zijn er 160 webwinkels in de meest uiteenlopende productcategorieën. Samen waren die vorig jaar goed voor een omzet van 114 miljoen euro. Voor dit jaar staat de opening van zo’n honderd nieuwe webwinkels op het programma.
‘Nieuwe markten vinden is niet moeilijk’
“We hebben natuurlijk nog steeds de wind mee, want de algemene beweging is nog steeds van offline naar online winkelen. We verbeteren ook continu onze proposities met de nieuwe winkels”, verklaart Zwart de groei. De keuze voor nieuwe webwinkels is niet ingewikkeld: “dat gebeurt op verschillende manieren. Allereerst zijn er natuurlijk productinnovaties, zoals de tablets, die zich aandienen en een aparte winkel rechtvaardigen. Ten tweede richten we ons steeds meer op niches, zoals bijvoorbeeld statieven. Die maakten eerst deel uit van Digicamshop.nl, maar daarna hebben we een aparte shop voor statieven opgezet. Ons aanbod in statieven is nu terug te vinden in beide shops. Het mooie is dat we daarmee twee verschillende doelgroepen en koopmomenten ondersteunen.”
De huidige vier winkels moeten worden uitgebreid. Daarvoor kijkt de onderneming naar bijvoorbeeld Amsterdam, Utrecht en het Belgische Gent: “Het geeft mensen veel vertrouwen als ze een gezicht kunnen zien en het product kunnen vasthouden. Die fysieke beleving is de essentie van onze winkels. Proeven, voelen, ruiken. Iedereen weet wel hoe een iPad eruit ziet als ze die bestellen, maar hoe ziet die cover eruit? Werkt die wel zo makkelijk? Op die manier vormen onze winkels echt een verlengstuk op de website.”