‘Misleidend en oneerlijk’
“Dit is misleiding van de consument en oneerlijke concurrentie”, stelt Hubert de Koning van Cosmox. “We zijn benieuwd naar het oordeel van de Reclame Code Commissie. Bol.com wekt de suggestie dat het gratis is, maar als je een boek of een cd bestelt zijn de verzendkosten gewoon 1,95 euro. Dit vinden we extra vervelend omdat wij al vijf jaar wél alle aankopen gratis verzenden en daarmee een uniek voordeel voor de consument bieden.”
Volgens De Koning is het geen flauwe klacht om een concurrent te pesten. “Verzendkosten zijn een belangrijke factor, die bepaalt waar een klant online gaat winkelen. Daarom weegt het voor ons heel zwaar dat de consument wel eerlijk wordt voorgelicht”, klinkt het bij de dochter van boekenclub ECI.
Bol.com begon vorige week met het schrappen van de verzendkosten bij bestellingen vanaf 20 euro. Het bedrijf maakt hiermee sindsdien uitgebreid reclame, maar die is duidelijk niet voor iedereen even koosjer.