Brons voor Nederland, België “groeimarkt”
De zes “West-Europese” landen zijn dit jaar voor het eerst goed voor 51% van de Europese e-commercemarkt, dankzij een te verwachten omzetgroei van 10% tegenover 2012. Die puike groei is welmaar half zo groot als de 20% die sectororganisatie Ecommerce Europe vorig jaar nog noteerde.
Van de zes onderzochte markten is de Britse veruit de grootste e-commercemarkt, met vorig jaar een omzet van 96,2 miljard euro. Dit jaar wordt zelfs de kaap van de 100 miljard euro gerond (wellicht 103 miljard euro), dat is het dubbele van Frankrijk (45 miljard euro in 2012). Nederland staat op drie met 9,8 miljard euro.
Met 3 miljard euro omzet is België pas vijfde (na Ierland met 3,8 miljard euro), maar beide landen zijn wel aan een serieuze inhaalbeweging bezig. In België zou de e-commercesector er 20% op vooruit gaan (naar 3,6 miljard euro), in Ierland zelfs met een kwart (naar 4,6 miljard). Beide krijgen dan ook het predicaat “groeimarkt” mee.
Nederlanders “krenterig” vergeleken met Britten
Van de zes onderzochte landen geven de Britten het meest uit online: liefst 4.010 euro per gezin. Daarmee vergeleken zijn Nederlanders en Belgen maar “krenterig”: zo geeft een Nederlands gezin slechts 1.365 euro uit online en een Belgisch gezin nauwelijks 836 euro (ter vergelijking: voor de hele Europese Unie is dat 1.696 euro).
Wel ziet Ecommerce Europe dit cijfer voor België snel stijgen: “De Belgische e-commerce groeit sterk en we gaan er van uit dat het land zijn achterstand snel zal inlopen.” Over Nederland klinkt de organisatie minder verzekerd: “Nederland wordt beschouwd als een rijpere markt en de hoge densiteit aan fysieke winkels beperkt de noodzaak tot online aankopen, in vergelijking met andere landen.”
Ecommerce Europe, de Europese koepel van meer dan 4.000 online retailers, stak al deze en nog heel wat meer conclusies in zin rapport “Western European B2C Ecommerce Report“, dat u op de site van de organisatie kan downloaden.