Thuiswinkel.org heeft in samenwerking met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken drie bestaande logo’s uit de Weggooiwijzer geschikt gemaakt voor de e-commercesector. Zo weten klanten beter wat ze met de verpakking moeten doen.
Duurzame verpakkingen
De Weggooiwijzer werd in 2014 geïntroduceerd om bedrijven te helpen bij het informeren van de klant rond de scheiding van afval. Nu zijn er dus drie logo’s toegevoegd die geschikt zijn voor e-commercebedrijven. Het gebruik van de logo’s is volgens Thuiswinkel.org niet verplicht, maar het vindt het wel belangrijk dat online retailers hun verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan het terugdringen van de milieu-impact. Daar hoort ook het informeren van de consument bij. De bestanden voor de logo’s zijn dan ook gratis te verkrijgen voor alle ondernemers.
De nieuwe iconen maken deel uit van het brancheverduurzamingsplan dat Thuiswinkel.org samen met de sector opstelde. Volgens dat plan moeten de productverpakkingen voor 2018 verduurzamen. Zo moeten verpakkingen dunner worden en moet er meer materiaal gerecycleerd worden.