Mobiele aankopen vertienvoudigd in 2017
Dat heeft Forrester Research uitgezocht in opdracht van betalingsverkeerdienstverlener PayPal. In Nederland heeft 10 procent van de consumenten vorig jaar weleens wat gekocht op de mobiele telefoon, terwijl het Europese gemiddelde op 13 procent ligt. Uitschieter in de internationale vergelijking is Zweden, waar intussen bijna één op de vijf consumenten afgelopen jaar producten of diensten heeft aangeschaft via de smartphone.
Volgens Forrester is afgelopen jaar in Nederland met moderne telefoons voor 112 miljoen euro aan producten en diensten gekocht. In 2017 moet dat getal zijn gestegen naar 1,1 miljard euro, bijna een vertienvoudiging van de omzet met smartphones. De groei wordt onder meer gerealiseerd doordat een steeds groter percentage Nederlanders over een smartphone beschikt. Nu is dat nog 54 procent, terwijl dat in 2017 al 80 procent moet zijn. Ook zullen retailers, onder meer op lokaal niveau, veel meer gaan inspelen op de mobiele telefoon als verkoopkanaal.
Twinkle merkt wel op dat Forrester de m-commerce-omzet in Nederland een stuk lager inschat dat de Thuiswinkel Markt Monitor (TMM). Daar wordt gesproken over mobiele bestedingen ter waarde van 560 miljoen euro in 2012. Het verschil zou te verklaren zijn doordat Forrester alleen via mobiele telefoons gerealiseerde omzet beschouwt als m-commerce, terwijl Blauw Research in de TMM ook omzet die bijvoorbeeld via tablets is gerealiseerd meerekent.