Uitdaging om mensen te laten terugkeren
Gebruikers zo ver krijgen om een app te downloaden is vaak niet zo moeilijk. Er voor zorgen dat ze die app ook blijven gebruiken, is een stuk ingewikkelder. Volgens een studie van Localytics opent twee derde van de gebruikers van apps die applicatie slechts één tot tien keer. Daarom lanceert Facebook nu dus enkele nieuwe features: “Bedrijven staan voor de uitdaging om mensen te laten terugkeren en actief te blijven in hun app”, klinkt het bij Facebook.
In augustus 2012 kwam Facebook voor het eerst op de proppen met ‘mobile app install ads’, waarbij het bedrijf enkel betaald wordt wanneer gebruikers op de reclame klikken om de app te downloaden. In het eerste halfjaar ging het aantal verkochte advertenties van dat type bijna maal drie: van 3000 in het eerste kwartaal naar 8400 in het tweede.
Brian Wieser, een analist bij Pivotal Reasearch, zegt dat de verkoop van die advertenties de volgende jaren een belangrijke bron van voortdurende inkomsten kan zijn, omdat de reclame adverteerders aantrok, die niet eerder hadden geadverteerd op Facebook.
Wieser stelt zich wel de vraag of de nieuwe mogelijkheden om klanten terug naar de app te lokken wel zullen werken: “Het kan zijn dat ontwikkelaars je niet van de eerste keer konden binnenhalen, maar misschien was daar wel een reden voor“, zegt hij aan de Financial Times.