Steeds meer Nederlandse consumenten hebben geen enkel probleem met aankopen bij buitenlandse webshops. In 2015 kocht bijna een kwart iets bij een buitenlandse speler, goed voor een omzet van 513 miljoen euro.
China populairste markt
23% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een online aankoop gedaan bij een buitenlandse shop, blijkt uit de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Dat komt neer op 3,2 miljoen aankopen en een omzet van 513 miljoen euro, oftewel een groei met 31% ten opzichte van 2014. Dat is een stuk sneller dan de totale online bestedingen, die in 2015 met 16% groeiden.
Buitenlandse aankopen zijn zo momenteel verantwoordelijk voor 3%van de totale bestedingen. Van die buitelandse aankopen wordt 23% bij Chinese sites gedaan, maar ook Duitsland (16%), Groot-Brittannië (15%) en de Verenigde Staten (12%) doen het goed. Nederlandse consumenten maken vooral omwille van prijs en de grootte van het assortiment de sprong naar de Chinese webshops. De Amerikaanse en Europese webwinkels scoren dan weer beter op productkwaliteit en presentatie.