Uitbreiding
De winkel van Gap op Zalando zal in de zomer van 2015 zijn virtuele deuren openen en zal verschillende collecties verkopen, waaronder Gap Women, Gap Men, Gap Kids en Baby Gap. Het is de eerste keer dat Gap met een andere partij op deze manier samenwerkt in Europa.
“Deze samenwerking vertegenwoordigt Gaps eerste poging om multibrand te retailen in Europa,” zegt vicepresident Stafan Laban in een verklaring. “Zalando is de meest bezochte e-commercemodesite van Europa, met meer dan 100 miljoen bezoeken per maand. Deze samenwerking is een strategische stap waarmee wij ons merk in deze markten kunnen blijven uitbreiden.”
Gap opende in 1987 zijn eerste Europese winkel in Londen en heeft ondertussen 190 eigen winkels en 33 franchisevestingen in Europa.
Dalende omzet
Gap hoopt ongetwijfeld om via Zalando zijn omzet de hoogte in te jagen, want in het derde kwartaal moest de groep een omzetdaling toestaan en daardoor ook de jaarprognose naar beneden bijstellen. Analisten hadden een omzet van 4,04 miljard dollar (3,25 miljard euro) verwacht, maar Gap kwam uit op 3,97 miljard dollar (3,2 miljard euro), een lichte daling in plaats van een stijging ten opzichte van de 3,98 miljard dollar (3,21 miljard euro) van vorig jaar.
De nettowinst van de groep, die naast Gap ook uit Banana Republic en Old Navy bestaat, groeide wel met 11 procent naar 351 miljoen dollar (283 miljoen euro).