In de top 10 van grootste online retailers staat maar één bedrijf dat nog geen tien jaar ervaring heeft met online verkoop: H&M. Dit resultaat vinden we eveneens in de travel top 30 terug. Voor de vierde maal stelt Twinkel een overzicht samen van 130 verschillende bedrijven: 100 retailorganisaties en 30 online aanbieders van reizen; waarbij de laatste groep op veler verzoek een aparte travel top 30 heeft gekregen. De omzetten van de grootste honderd retailers (3,1 miljard euro) en de grootste dertig reisverkopers (2,9 miljard euro) ontlopen elkaar overigens niet veel.
Reissector domineert top met slechts enkele spelers
Als we de resultaten vergelijken van de bedrijven uit de Twinkle100 met de Thuiswinkel Markt Monitor over heel 2010, dan valt op voornamelijk in de reissector er slechts enkele grote spelers in de top bewegen (totale online reissector was vorig jaar nog goed voor meer dan 3,5 miljard euro). Dit verklaart dan ook dat slechts een beperkt aantal travelpartijen het leeuwendeel (3,1 miljard euro) van de markt afvangt, omdat je ook niet zomaar een reisorganisatie begint vanaf de zolderkamer.
Dat kan wel met een webwinkel en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Volgens schattingen zijn er ongeveer dertigduizend webwinkels in ons land en nog dagelijks komen er nieuwe shopeigenaren bij. Blauw Research en GfK Retail & Technology becijferden de totale omzet uit online productverkoop aan Nederlandse consumenten afgelopen jaar op nog geen 4 miljard euro.Dit betekent een gemiddelde omzet per webwinkel ,die niet in de Twinkle 100 is vermeldt, van ongeveer een modaal bruto jaarsalaris.
Grootste deel van webwinkel omzet door in Nederland gevestigde bedrijven
Afgelopen jaar werd het grootste deel van de webwinkelomzet in Nederland gerealiseerd door bedrijven die ook in ons land gevestigd zijn. Maar met de consolidatie van de (online) retailmarkt zal dat de komende jaren gaan veranderen. Buitenlandse retailconcerns en investeerders zoeken naar interessante overnameprooien, of ze denderen gewoon zelf de Nederlandse markt op. Zo wist het Duitse Zalando in de laatste drie maanden van 2010 zoveel schoenen en fashion items te verkopen dat het met een omzet van 12 miljoen euro een stormachtige entree maakt in de lijst (57e in de retail top 100).Het kan dus wel, in korte tijd doordringen tot de top van webwinkelend Nederland, maar dan zijn sterke klantvoorwaarden (zoals gratis verzending en retour) én een grote zak marketingeuro’s een vereiste.