Jaargroei ook 44 procent
Als die voorspelling uitkomt, dan wil dat zeggen dat de e-commerce in Duitsland ook over het hele jaar een groei van 44 procent zou kennen, tegenover ‘maar’ 27 procent vorig jaar. Ter vergelijking: Nederland kende een groei van ongeveer 8 procent in de eerste jaarhelft.
Online aankopen representeren ongeveer 83 procent van alle aankopen op afstand in Duitsland. De verkoop via catalogi is nog goed voor iets meer dan 8 miljard euro. Pas sinds 2009 wordt er meer verkocht via online verkopen dan via catalogi.
Duitsland 6e online retailland ter wereld
Volgens de onlangs gepubliceerde Global Retail E-Commerce Index van A.T. Kearney is Duitsland het zesde grootste e-commerceland ter wereld. Het rapport kwalificeert Duitsland als “een groeiende online dynamo” en voorziet voor de jaren tot 2017 een snellere groei van de online retailverkopen dan in de rest van West-Europa.
A.T. Kearney verwacht dat de Duitse online omzet tot 2017 elk jaar met zo’n 12 procent zal groeien. Duitsland is dan ook een grote markt met ruim 81 miljoen inwoners, waarvan 83 procent beschikt over een internet-aansluiting. 77 procent van de Duitse consumenten heeft al eens een online aankoop gedaan, en zijn zij ook bedreven in het online zoeken en vergelijken van producten. De gemiddelde Duitser surft dagelijks anderhalf uur en maakt veel gebruik van prijsvergelijkingssites als Idealo en Günstiger.
Sociale media en multichannel
Volgens het rapport blijft het gebruik van sociale media in Duitsland wel wat achter: slechts 43 procent van de Duitsers blijkt in de oriëntatiefase voor de aankoop te lezen wat anderen op sociale media over de producten melden. Wel maken Duitse retailers een inhaalslag door meer aandacht te geven aan het gebruik van verschillende types sociale media.
Een goed voorbeeld is de van origine Duitse multinational Adidas, die sociale media nadrukkelijk inzet in zijn multichannelstrategie. Adidas heeft tien ‘Adidas Neo’-winkels geopend, die zich richten op een doelgroep van 14 tot 19 jaar die in de winkels items op touchscreens kunnen bekijken en via sociale media bespreken, om vervolgens de aankoop te doen.
Amazon: al 15 jaar in Duitsland
Wat er ook aan bijdraagt dat Duitsland mondiaal in de voorhoede van e-commerce loopt, is het feit dat het de thuismarkt is van enkele vooraanstaande online retailers en van traditionele retailers met online ambities (en diepe zakken). Bovendien is het een strategische doelmarkt van Amazon, die de potentie van de Duitse markt al 15 jaar geleden erkende en betrad door de overname van de Duitse boekenverkoper Telebuch. In datzelfde jaar werd Amazon ook in het Verenigd Koninkrijk actief door de overname van Bookpages.co.uk.
Otto en Amazon vertegenwoordigen nu ongeveer de helft van de Duitse online retailmarkt, maar nieuwkomers als Zalando en traditionele spelers als MediaMarkt en Saturn (beiden onderdeel van de Metro Gruppe) blazen ook flink in de bus. Zo nam MediaMarkt in 2011 de online concurrent Redcoon over. De combinatie van een grote, veelbelovende markt met sterke spelers stuwt de online dynamiek in Duitsland en dat spel zal in de jaren die komen alleen maar sterker worden gespeeld.