“Te hoog gegrepen”
GroenRijk opende in 2011 een eerste webshop, maar die werd al snel terug offline gehaald. “De online winkel was toen te hoog gegrepen voor ons”, zegt Edwin Welleman van GroenRijk tegen Twinkle. “Het was voor ons organisatorisch niet haalbaar om alle online bestelde producten aan klanten te kunnen leveren. Nu hebben we dit achter de schermen anders geregeld, door eenvoudig te starten met een klein assortiment.”
Daarom werd er gekozen om momenteel enkel topartikelen te verkopen, die bij alle vijftig franchisenemers van GroenRijk in het gamma zitten. Op basis van de reacties van de consument zal er dan bepaald worden in welke mate er meer producten online verkocht zullen worden.
Online voorsprong op grootste concurrent
Klanten die een product online bestellen, kunnen dat na de middag de volgende dag komen ophalen bij een lokaal filiaal. Franchisenemers kunnen er ook voor kiezen om bestellingen te bezorgen. “Het hangt per vestiging af of deze bezorgoptie er is. We willen namelijk niet landelijk gaan bezorgen, maar willen de afhandeling van bestellingen lokaal houden.”
De marktleider in tuinartikelen en tevens de grote concurrent van GroenRijk, Intratuin, heeft momenteel geen online winkel meer. In 2012 sloot die keten tijdelijk zijn webshop, om het logistieke proces te verbeteren.