“Bol.com onder grossiers”
Deli XL wil “de Bol.com onder de grossiers te worden”, aldus e-commercemanager Anouk Beeren: “Wat je bij het online shoppen in je privéleven ziet, moet er ook zakelijk zijn. Dat betekent dus een virtuele voedselwinkel op maat, waarbij het systeem ook je boodschappenlijstjes bijhoudt en helpt met koopsuggesties.”
De nieuwe webshop krijgt dezelfde ‘look & feel’ als een consumentenwebshop. Volgens Beeren levert de inspiratie die de webshop van Deli XL zal bieden, naast de herhalingsaankopen, 25 procent extra omzet op. Deli XL heeft als enige Nederlandse retailer en grootwinkelbedrijf geen eigen winkels. Ook groothandel Sligro investeert momenteel evenwel in webwinkelen: eind dit jaar moet de nieuwe webshop er klaar zijn.
Deli XL, dat levert aan restaurants, bedrijfskantines en zieken- en verzorgingshuizen, gaat met de webwinkel “online de strijd aan met supermarkten en fabrikanten”, meldt het FD. Retailers weten immers steeds meer klanten aan zich te binden door online boodschappen aan te bieden, en ook fabrikanten leveren in toenemende mate rechtstreeks aan de klant. Bovendien kruipen de prijzen van kruideniers en supermarkten steeds dichter naar elkaar toe. De grossier zit daardoor in de hoek waar de klappen vallen; hem rest nog slechts distributie.