2 miljoen artikels van website
Alternate en Media Markt hebben besloten om hun volledig assortiment van Beslist.nl te halen, maar ook de helft van het assortiment van Bol.com is verdwenen. In totaal zouden er zo 2 miljoen artikelen van de website verdwijnen.
Voorheen rekende Beslist.nl een klein bedrag aan per bezoeker die doorklikte naar de website van een retailer. Eind vorig jaar besloot Beslist.nl webwinkels echter een (hoger) bedrag te laten betalen per aankoop van een gebruiker: van cost per click naar cost per sale dus. Daar kwam toen flink wat protest tegen, waarna Beslist.nl de keuze tussen de twee aan de retailers liet.
“Ten opzichte van de vorige situatie zijn de kosten echter verdubbeld maar zijn de conversies gelijk gebleven. Het tarief is voor ons simpelweg te hoog om nog rendabel te kunnen adverteren”, zegt Rob Verheij, marketingcoördinator van Alternate, nu aan Emerce. “Wij doen er alles aan om de prijzen voor onze klanten zo laag mogelijk te houden, dure clicks dragen daar niet aan bij. Als meerdere partijen hun artikelen verwijderen zal van een goede vergelijking voor klanten geen sprake meer zijn.”
Ook Bol.com en Media Markt wijzen naar hogere prijzen als reden van hun vertrek. Coolblue wenst voorlopig nog niet te reageren op de acties van zijn concurrenten.