De Amerikaanse kortingbonnensite Groupon bergt zijn plannen voor een beursgang op. Dat meldt de online-editie van The Wall Street Journal op basis van bronnen dicht bij het dossier.
Beursklimaat
Net als LinkedIn, dat in mei succesvol naar de beurs trok, wou ook Groupon profiteren van de beleggershype rond sociale netwerken. Groupon zou normaal gezien rond half september de intekenprijs van zijn aandelen openbaar maken, de laatste fase voor de bekendmaking van de officiële introductiedatum. Maar het onzekere beursklimaat is er niet naar om nu naar de beurs te trekken, redeneren ze bij Groupon.
De roadshow die Groupon komende week had gepland om beleggers warm te maken voor de introductie, is alvast geschrapt. Al hoeft uitstel geen afstel te betekenen, aldus nog de WSJ.
Beurswaakhond vraagt uitleg
Intussen is ook bekend geraakt dat de SEC, de Amerikaanse beurswaakhond, Groupon om uitleg heeft gevraagd over een memo die CEO Andrew Mason zou hebben gestuurd aan zijn medewerkers, met financieel nieuws over het bedrijf. Zoiets is in de aanloop naar een beursgang verboden.