Veel ondernemers verdienen niets aan webshop
Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van de ondernemers gelooft dat ze in 2020 nog zullen bestaan. Nochtans overleven zes op de tien webwinkels de eerste vier jaar niet. Het is dan ook geen verrassing dat een groot deel aangeeft dat ze nooit iets hebben verdiend met hun online onderneming.
Van de ondervraagde ondernemers haalt immers 49 procent een jaaromzet lager dan 10.000 euro. Bij niet-voltijdse ondernemers ligt dat aandeel zelfs boven de zestig procent. Slechts 18 procent van de online ondernemers heeft sinds de start van hun webshop een modaal inkomen verdiend.
Liefst 34 procent van de ‘spare time’ ondernemers en 38 procent van de deeltijdse ondernemers zegt nooit een euro verdiend te hebben. Bij de fulltime ondernemers (15 procent) en de ondernemingen met twee eigenaars (20 procent) ligt het percentage weliswaar een stuk lager.
De resultaten van het onderzoek van de expertgroep zijn gebaseerd op een enquête bij 500 online ondernemers. Daarbij werden de webwinkels onderverdeeld in vijf types. Zo zijn er de ‘spare time’ en de parttime ondernemers, die naast een webwinkel ook nog een voltijdse of deeltijdse job hebben, en vervolgens zijn er de fulltime ondernemers, waarbij de webwinkel in handen is van één ondernemer. Tot slot zijn er nog webwinkels met twee eigenaars en webwinkels met drie of meer eigenaars. Meer dan de helft van de ondernemers blijkt uit die ondervraging niet fulltime bezig te zijn met zijn of haar webwinkel.