Webshops willen stabieler systeem
Omdat het niet de eerste keer is dat er problemen zijn met iDeal, beginnen ze zich bij de Nederlandse webshops vragen te stellen over de stabiliteit van het systeem. “Elke minuut dat het systeem niet werkt, is uiterst vervelend voor onze klanten”, aldus een woordvoerder van Bol.com aan de NOS. Hij vertelde ook dat banken hun verantwoordelijkheid moeten nemen en dat iDeal net zo goed zou moeten werken als afrekenen met pin.
Ondertussen blijft iDeal wel flink groeien. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2012 waren er in 2013 maar liefst 22% meer transacties via het systeem. Het aantal betalingen via iDeal zou het afgelopen jaar zelfs met 24.9% gestegen zijn.
Het blijft echter afwachten wat de gevolgen van de problemen in april gaan zijn voor iDeal. Pas op het einde van de maand zal blijken hoe vaak de dienst onbereikbaar was en hoeveel klanten daarom misschien hun toevlucht hebben gezocht tot andere betaalwijzen.