Extra service voor bestaande klanten
“Nederland is voor IKEA een belangrijke markt voor het ontwikkelen van e-commerce,” zegt marketingmanager Nico de Jong van IKEA Nederland. “Dit is een drukbevolkt land, met een hoge internetdichtheid en een bevolking die erg actief is op internet en sociale media, en ook steeds meer prijs stelt op online winkelen.”
Doel van de webshop is dan ook een ruimere keuze te bieden aan klanten die op bepaalde momenten ook graag vanuit huis winkelen. “We zien dat de winkelvoorkeuren van onze klanten veranderen”, aldus nog Nico de Jong. “Dat faciliteren we met nieuwe diensten, zoals de verzamel- en transportservice, de montageservice en de betaalservice. En ook met nieuwe winkelmogelijkheden, zoals de webwinkel.”
Woonwarenhuizen en zelfbediening blijven ‘core’
Voor die bijkomende dienstverlening betaalt de consument wel een meerprijs, want de basis voor de lage prijzen van de woonketen blijft het zelfbedieningsconcept, zo benadrukt de retailer.
Ook remt de lancering van een webshop de fysieke groeiambities van de Zweedse meubelgroep geenszins af: IKEA blijft investeren in de bestaande en nieuw te openen Nederlandse woonwarenhuizen.