IKEA-meubels krijgen een tweede leven. In Zweden heeft de meubelretailer het initiatief gelanceerd om klanten hun tweedehandsspullen door te laten verkopen op een speciaal ontworpen website.
Voor de technische kant van de zaak werkt IKEA samen met de Zweedse zoekertjessite Blocket.se, een zustersite van Kapaza in België. Een strategische zet, want de advertenties verschijnen daarmee zowel op de site van Blocket als op die van IKEA.
IKEA stelt zelf dat de doelstelling hoofdzakelijk ecologisch is. Door de producten een langer leven te schenken, werkt de meubelgigant mee aan duurzamere consumptie.
Zelf heeft IKEA er desalniettemin ook iets aan. Naast een groener imago profiteert de meubelproducent ervan om klanten sterker aan zich te binden. Om gratis advertenties te kunnen plaatsen op de tweedehandssite, moet men namelijk lid zijn van het klantengetrouwheidsprogramma IKEA Family.
Voorlopig blijft het initiatief beperkt tot thuisland Zweden. Als het tot een succes uitgroeit, zullen er waarschijnlijk spoedig in meerdere landen soortgelijke websites worden opgericht.
Meer: Prijsverlaging bij IKEA.