De taart in kwestie, een bosvruchten clafoutis, kost eigenlijk 4 euro maar was de hele avond lang gratis verkrijgbaar. Toen het nieuws zich via Twitter als een razend vuur verspreidde, begaf de website het ei zo na. Het leek een gesmaakte stunt van Hema, dat deze week zijn 85ste verjaardag viert, maar het bleek een foutje… dat de warenhuisketen flink wat geld kan kosten.
Mogelijk miljoenen bestellingen
De stormloop was zo groot dat Hema zich rond middernacht zelfs verplicht zag om via Twitter te reageren: ” Ja, Hema is morgen jarig. Nee, helaas trakteren we niet op gratis taart. Dit is een fout op de website, we herstellen deze zo snel als mogelijk. Stop alsjeblieft met bestellen.”
Woordvoerder Judy op het Veld vertelde de NOS-redactie nog niet te weten hoeveel taarten er effectief besteld zijn. “Maar ik heb gisteravond ook op Twitter zitten kijken en ik heb daar aantallen voorbij zien komen. Als die echt besteld zijn, dan gaat het om miljoenen.”
Of Hema al die taarten ook daadwerkelijk zal produceren, laat staan gratis weggeven, is nog lang niet zeker: “We weten nog niet precies wat we gaan doen, ik wil niet op de zaken vooruitlopen.”
Niet de eerste webblunder
Hema is niet de eerste keten die door een foutje op de website in de problemen geraakt. Vorige zomer zag postordergigant Neckermann.com zich verplicht een breedbeeld-tv in combinatie met een tafelvoetbalspel te verkopen voor 347 euro in plaats van 599 euro. Schadepost: 50.000 euro, maar het bedrijf hield woord.
In 2007 bestelden 1.700 klanten bij Bol.com een digitale camera van Canon voor 29 euro in plaats van 349 euro. Bol.com kwam er met een tegoedbon van 10 euro voor elke klant (schadepost: 17.000 euro) van af omdat het zich via zijn algemene voorwaarden had ingedekt tegen dergelijke fouten.