Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.
Meer Franse en Britse producten verkopen
Na Frankrijk is het dan de beurt aan het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, niet toevallig de drie grootste markten in Europa. Dat heeft CEO Richard Liu gezegd aan de Financial Times. Zijn bedrijf gaat de komende twee jaar minstens 1 miljard euro investeren in de bouw van een nieuw logistiek netwerk in Frankrijk. Het Chinese bedrijf had eerder al een akkoord gesloten met belangenvereniging Business France, om meer Franse producten aan de man te brengen in China.
Naast de investeringen in Frankrijk komt er in 2019 ook een onderzoekscentrum openen in het Verenigd Koninkrijk, met name in Cambridge, waar veel aandacht zal gaan naar big data en artificiële intelligentie. Ook met het Verenigd Koninkrijk werd enkele dagen geleden een deal gesloten om meer Britse producten te verkopen in China. Binnen drie jaar moet dat meer dan 10 miljard pond (11,3 miljard euro) aan verkochte Britse producten opleveren.
Ook naar Verenigde Staten
JD.com is in vergelijking met Amazon en Alibaba een uitzondering, omdat het zijn logistieke netwerk volledig zelf in handen heeft, wat volgens het bedrijf de reden is achter de snelle leveringen. In Europa denkt het echter aan samenwerkingen met lokale partners voor de last mile.
Het Chinese bedrijf, dat voor een stuk in handen is van de Amerikaanse keten Walmart, wil voor het einde van het jaar ook lanceren in de Verenigde Staten.