Op zoek naar partners
Marktplaats is op zoek naar drie partners voor de introductie van de dienst. “We zijn nu twee weken in gesprek, maar krijgen zeer goede reacties. Vooral de mogelijkheid om terug te verwijzen naar de winkel, wordt erg gewaardeerd. We zijn overigens nog niet zover dat we het voorraadbeheer van winkels aan het aanbod kunnen koppelen”, zegt Joep Hutschemakers van Marktplaats over de plannen.
Het is nog onduidelijk hoe de winst verdeeld gaat worden, maar toch denkt de site nu al dat er veel interesse zal zijn voor de dienst, zowel bij aanbieders als bij bezoekers. Vier op de vijf Marktplaats-bezoekers weten nog niet of ze een nieuw of een tweedehands product willen kopen als ze de site bezoeken.
In het spoor van eBay
Retailers kunnen zelf informatie toevoegen over hun producten en kunnen zeer gericht mikken op bepaalde profielen van klanten. Vooral postcodes zullen daarbij een belangrijke rol gaan spelen. Zo weet de klant of het product ook bij hem in de buurt beschikbaar is, tegen de voordelige prijs. Het aanbod van de outlets komt gewoon tussen de zoekresultaten te staan, al kan het aanbod van een bepaalde retailer of bepaald merk wel van naderbij bekeken worden.
Met dit initiatief volgt Marktplaats het voorbeeld van moederconcern eBay, dat in Duitsland deze mogelijkheid al aanbied. Elektronicaketen Saturn is daar vooralsnog de enige partner.