Groupon, de succesvolle Amerikaanse “social buying”-site die regionale kortingsbonnen aanbiedt via e-mail en sociale media, krijgt meer en meer concurrentie van gevestigde mediagroepen. In de lente van dit jaar kocht Rossel, uitgever van onder meer de krant Le Soir, zich al in bij Groupolitan (het heeft ruim 66% van het kapitaal in handen), en deze week lieten ook Roularta en Concentra van zich horen.
Roularta lanceert “Wikiwin”
Tijdens een informatievergadering over de halfjaarresultaten hebben topman Rik De Nolf en financieel directeur Jan Staelens van Roularta Media Group bevestigd dat ze in oktober “Wikiwin” lanceren, een directe concurrent voor Groupon. De kortingsite “op maat van de Belgische middenstander” wordt meteen in beide landstalen operationeel.
De mediagroep uit Roeselare rekent voor de uitbouw van de site op zijn bestaande verkoopploeg, zijn uitgebreide klantennetwerk en de media die de groep in portefeuille heeft. Behalve de Streekkrant en de Krant van West-Vlaanderen zijn dan een hele rist magazines (onder meer Knack en Trends) alsook de radiostations en televisiezenders van de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, 2BE, Vitaya, Q-music, Joe FM enz.), waar Roularta voor de helft eigenaar van is. De groep ziet dit initiatief als een “logisch verlengstuk” van zijn activiteiten.
Concentra koopt een derde van Coolcoups
Eerder deze week werd ook bekend dat een andere mediagroep, Concentra, een participatie van 33,33% heeft genomen in Coolcoups. Dat is een Belgisch “social buying”-initiatief dat reclamediensten volgens het ‘no cure, no pay’-principe aanbiedt aan bedrijven die actief zijn in de vrijetijdssector. Voor Concentra, dat onder meer Het Belang Van Limburg en Gazet Van Antwerpen uitgeeft, past de participatie in een strategie om te investeren in nieuwe digitale media. CoolCoups werd opgericht door de broers Patrick en Stefan Tournoy.