Veel banenverlies
Nog maar anderhalf jaar geleden maakten de Belgische en Nederlandse tak van Neckermann.com een doorstart onder leiding van investeringsfonds Axivate. Gisteren werd het bedrijf opnieuw failliet verklaard, maar er is dus al snel een akkoord gevonden omtrent een doorstart.
Neckermann.com zal daarbij verdergaan in een sterk afgeslankte vorm. Slechts vijftien van de huidige 200 werknemers zullen hun baan kunnen behouden. Zo worden de afdeling waar Neckermann bestellingen verwerkt en het callcenter gesloten en uitbesteed. Volgens directeur Andreas Ezinga waren die onderdelen van Neckermann immers te sterk verouderd.
Plaza-model
Voor zijn toekomst denkt Neckermann er ook aan om het Plaza-model te gebruiken, waarbij webshops hun spullen via het platform van Neckermann.com kunnen verkopen. Het gaat nu al samenwerken met externe leveranciers die wel nog verkopen in naam van Neckermann. “Alle wit- en bruingoed zal bijvoorbeeld worden geleverd door Scheer & Foppe, maar je bestelt en koopt een Neckermann-product,” zegt Bas Rasker van Axivate aan Emerce.
Voor de consumenten verandert er momenteel weinig: zij kunnen gewoon bestellingen blijven plaatsen. “De naam Neckermann is reden dat we doorgaan, het is een ijzersterk merk waarmee we uiteindelijk Top 5 positie zouden kunnen bereiken. Dat zal natuurlijk wel wat tijd nodig hebben. De snelle doorstart is belangrijk, want we willen niet dat klanten de dupe worden. Daarom is achter de schermen al aan een nieuwe website gewerkt die vandaag live moet gaan”, aldus Rasker.
Klanten die al een bestelling hadden lopen bij Neckermann.com moeten zich dan weer wel wenden tot de curator.