Verdubbeling op drie jaar
Eind 2013 waren er in Nederland maar liefst 59.320 webwinkels, heeft klantenservicebureau Casengo berekend. In dat totaal zitten weliswaar enkel winkels die fysieke producten verkopen; downloadsites of dienstverleners werden niet in rekening gebracht.
Het aantal webwinkels steeg in 2013 met 31 procent, op drie jaar tijd is het aantal webwinkels bijna verdubbeld en op zes jaar verviervoudigd. Als de groei dit tempo blijft aanhouden, zijn er in 2015 mogelijk meer digitale dan fysieke winkels, meent Casengo. Al gaan retailexperten er vandaag wel algemeen vanuit dat de groei vanaf nu zal vertragen en de markt weldra een zekere maturiteit bereikt.
De meeste online winkels bieden kleding en sieraden aan, met op de derde plaats misschien enigszins verrassend wijn. Speelgoed en schoenen vervolledigen de top-vijf van meest populaire producten. In Friesland zijn er in verhouding de meeste webwinkels: daar zijn er per duizend inwoners 4,5 webwinkels, in Zeeland is dat slechts 1,9. Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn de steden met de meeste webwinkels.