Meer producten dan diensten
Globaal hebben in het eerste semester 87% van de Nederlanders van meer dan 15 jaar minstens één aankoop online gedaan, dat is 2% meer dan een jaar eerder. In totaal gaven ze daarbij 7,96 miljard euro uit, liefst 18,4% meer dan in dezelfde periode van 2014.
Van het totale bedrag dat online werd gespendeerd, werd 3,91 miljard euro (+19,1%) besteed aan de aankoop van producten zoals telecomtoestellen, elektronica en kleding. De overige 4,05 miljard euro (+17,6%) werd uitgegeven aan de online aankoop van diensten zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen. Opvallend is echter dat in het tweede kwartaal de verhouding net andersom ligt: daar werd 1,99 miljard uitgegeven aan producten, tegenover 1,64 miljard aan diensten.
Aandeel online bedraagt al 8,5%
“Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 45,9 miljard euro in de eerste helft van het jaar, dan bedraagt het online aandeel 8,5%”, zegt directeur Winand Jongen van Thuiswinkel.org, de vakorganisatie van de Nederlandse webwinkels. Hij schrijft de opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+1,8%) in de eerste helft van 2015 dan ook in belangrijke mate toe aan de stijgende online verkopen.
“De onverwacht forse groei heeft geleid tot het bijstellen van onze verwachtingen over 2015. We gaan ervan uit dat de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar zal doorzetten, waardoor de online bestedingen over heel 2015 bij benadering zullen uitkomen op 16,5 miljard euro”, vult Gino Thuij van marktonderzoeker GfK, die het onderzoek op vraag van Thuiswinkel.org deed.
Eén consument op de drie die in webwinkels koopt, deed tussen begin april en eind juni 2015 een aankoop via zijn tablet of smartphone: het aantal mobiele kopers lag daarmee 13% hoger dan in het tweede kwartaal van 2014. Vooral tablets zijn populair: van alle online kopers gebruikte 23% in deze periode minimaal één keer de tablet voor een online aankoop; bij smartphones lag dit op 14%. Niettegenstaande de sterke opmars van de online bestellingen via tablet of smartphone blijft de pc het voornaamste toestel voor het plaatsen van online bestellingen.