Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat in 2015 71% van de Nederlanders een online aankoop heeft gedaan. Daarmee behoort ons land tot de vijf beste landen in Europa.
Aantal online shoppers op 10 jaar verdubbeld
Het is bovendien een verdubbeling van het aantal online shoppers in de voorbije tien jaar. Die evolutie is trouwens in heel Europa te zien, want momenteel winkelt meer dan de helft van de Europeanen online, in 2005 was dat nog maar een kwart. De enige vier landen die het beter doen dan Nederland zijn Denemarken, Luxemburg, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Nederlanders blijven daarbij wel trouw aan hun eigen land, want 93% koopt in eigen land, terwijl 30% ook koopt bij webshops in een ander EU-land en slechts 20% buiten de EU. Daarmee zit Nederland dicht bij het Europese gemiddelde. In België koopt 63% dan weer in andere EU-landen, terwijl dat in Luxemburg zelfs 90% is.
Bijna helft detailhandelaars verkoopt online
Twee op de vijf Nederlandse internetshoppers geven tijdens zijn aankopen een bedrag uit tussen 100 en 500 euro. Slechts in 7% van de gevallen gaat het over bedragen van 1.000 euro of meer: in het Verenigd Koninkrijk is dat maar liefst 25%.
Het groeiend aantal online shoppers heeft ook zijn impact op het aantal webwinkels: in 2010 verkocht slechts 24% van de bedrijven in de detailhandel online, maar vorig jaar was dat al opgelopen tot 42%. Vooral in de consumentenelektronica is er sprake van een stevige opmars. Over alle sectoren heen verkoopt ongeveer een kwart van de bedrijven online en samen zijn ze goed voor 13% van de totale omzet. Met die 25% doet Nederland het beter dan het Europese gemiddelde, maar moet het wel nog Ierland, Zweden, Denemarken, Duitsland en België voor zich dulden.