Blijven investeren
De sprong van 168 miljoen euro in 2012 naar net geen kwart miljard in 2013, is een gevolg van doorgedreven investeringen: zo opende Coolblue vorig jaar drie nieuwe fysieke winkels: in Amsterdam, Utrecht en Lochristi. Dat brengt het totale aantal op zeven: eerder opende Coolblue ook al winkels in Rotterdam, Eindhoven, Groningen en Antwerpen. De winkel in Eindhoven kreeg overigens een grondige facelift en die in Rotterdam verhuisde naar een groter pand.
Daarnaast gingen 98 webshops live: zo voegde Coolblue onder meer witgoed, speelgoed, outdoor en sport aan zijn gamma toe. Bovendien kregen alle webshops een responsive design, wat de mobiele verkoop moet stimuleren. Om de verkoop nog aan te zwengelen kreeg het bestaande distributiecentrum in Capelle aan den IJssel er een nieuwe, 13.000 m² grote broer bij in Tilburg en pionierde Coolblue met leveringen op maandag.
Naar “minstens 300 miljoen” in 2014
Coolblue maakte geen omzetcijfers op vergelijkbare basis bekend en al evenmin aparte cijfers voor België en Nederland, maar directeur en oprichter Pieter Zwart wil wel vooruitblikken: hij wil dit jaar naar meer dan 300 miljoen euro omzet.
Die mijlpaal wil hij bereiken door een “obsessieve focus op klantentevredenheid”: “Met tevreden klanten alleen zijn wij niet tevreden. Wij gaan voor de glimlach, hun mondhoekje moet omhoog gaan. Want pas dan vertellen klanten over ons. En dankzij die mond-tot-mondreclame kent een groot deel van België en Nederland inmiddels het merk Coolblue.” Het leverde de groep alvast in België en Nederland een heleboel awards op.
Intussen is het bedrijf ook gestart met een grote wervingscampagne: Coolblue zoekt dringend een honderdtal software-ontwikkelaars. “We hebben letterlijk duizenden ideeën liggen. Als we daarvan ook maar een deel kunnen bouwen, gaan we nog harder groeien dan we nu al doen”, maakt Pieter Zwart zich sterk.