Ieder zijn rechtvaardig deel
Sinds het eerste kwartaal van 2014 stegen de online verkopen van bedrijven in de detailhandel met 50 procent in waarde. Tegelijkertijd blijkt de consument het hierdoor belangrijker te vinden dat in fysieke winkels een deskundige en persoonlijke benadering wordt geboden.
Op die combinatie aan behoeften kunnen franchisenemers het best inspelen. Als lokale speler weten ze wat onder hun klanten leeft. Dat laat hen toe om die te voorzien van expertise en service op maat. Tegelijk kunnen ze via de bekendheid van de formule waarvoor ze werken een groter publiek bereiken. Een goede kruisbestuiving kan voor een hogere omzet zorgen, en dat is zowel goed voor de franchisegever als voor de franchisenemer.
Veel slechte afspraken
Toch blijkt het in de praktijk minder vlot te lopen dan gewenst. Zo werd bij HEMA enkele jaren geleden ruzie gemaakt over de marketingkosten en de verdeling van omzet over internet. Ook bij Bruna, Albert Heijn, Bakker Bart en Biretco kwam het tot een botsing tussen franchisenemers en franchisegevers.
Veel ketens slagen er dus niet in om met hun handelaars goede afspraken te maken over de verdeling van de inkomsten uit de online verkoop. Daardoor valt het moeilijk om de offline en online verkoop vlot te integreren.
Volgens ABN AMRO zouden de winkelformules er dan ook goed aan doen om hun franchisenemers te betrekken in hun online strategie. In ruil voor hun bijdrage daaraan hebben ze recht op een reële vergoeding. Dit laatste geldt bijvoorbeeld al voor het feit dat de consument zich in de winkel oriënteert om vervolgens online te kopen. Het vraagstuk hierover wordt trouwens steeds relevanter door het groeitempo van internetverkoop in de detailhandel.
Belang franchising sterk gestegen
De groep van de franchisenemers is de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden. Sinds de eeuwwisseling groeide het aantal verkooppunten waarvoor zelfstandige ondernemers werden ingezet van 9.600 naar een kleine 15.800.
De omzet die via dit kanaal werd gerealiseerd steeg van 9,6 miljard euro naar 23,3 miljard euro. Sinds 1997 is het aandeel van de verkopen van franchisenemers binnen de gehele detailhandel ongeveer verdubbeld naar meer dan 20%.