“Gat in de markt”
Zo opende onlangs het Duitse bedrijf Mister Spex een Nederlandse versie van zijn website. Die brillenwinkel verkocht vorig jaar brillen aan 1,5 miljoen klanten en haalde een omzet van 65 miljoen euro. Doel van het bedrijf is om binnen enkele jaren 10 procent van de Nederlandse markt in handen te hebben en dat door enkel online te verkopen.
“Wij zien echt een gat in de markt. In Nederland zijn veel fysieke opticienwinkels, maar online gebeurt er nog weinig“, zegt manager Andrea Bergshoef aan het Algemeen Dagblad. Ook Ace&Tate, SmartBuyGlasses en Onyourface verkopen in Nederland al online volledige brillen op sterkte.
Grote fysieke ketens als Pearle en Hans Anders stappen voorlopig nog niet mee in die trend. Volgens hen heeft de klant nood aan de fysieke ervaring: “Brillenglazen aanmeten; zien en voelen hoe het montuur op je gezicht staat is iets dat klanten heel graag in een winkel ervaren”, aldus Ilse Heemskerk van Grand Vision, het moederbedrijf van onder andere Pearle. Bovendien worden veel brillenwinkels bij grote ketens gerund door franchisenemers, waardoor het lastiger wordt om een webwinkel te openen, zonder op kritiek van die franchisenemers te stuiten.
Online goedkoper
De online winkels spreken dat echter tegen en zeggen dat er genoeg alternatieven zijn, zoals virtuele spiegels en de mogelijkheid om brillen thuis uit te proberen. Ook zijn de prijzen online goedkoper, omdat webshops minder kosten hebben.
In Duitsland heeft Mister Spex ook een heel netwerk aan opticiens die samenwerken met het bedrijf: zij krijgen een commissie voor elke meting of bril die ze afstellen voor een webwinkelklant. Ook in Nederland moet dat de bedoeling zijn.
Volgens e-commercedeskundige Cor Molenaar zal de komst van die online optiekers de markt grondig door elkaar schudden. “De marges in die sector zijn ontzettend hoog. Die zullen flink dalen. Dat zal leiden tot een sanering in de branche, zoals we ook hebben gezien bij kleding- en schoenenwinkels.”