Overheersing van lokale bedrijven
Pwc ondervroeg 15.000 consumenten uit vijftien landen, waaronder ook duizend Nederlandse online shoppers. Zij kregen de vraag welke winkelketen hun voorkeur droeg bij het online winkelen en kregen daarbij de keuze uit een aantal grote ketens in Nederland. Pure players en kleinere spelers werden evenwel niet opgenomen in het onderzoek, waardoor de resultaten mogelijk een vertekend beeld geven.
De overheersing door lokale bedrijven is weliswaar mogelijk een gevolg van het opzet van het onderzoek: zo staan in Frankrijk negen Franse ketens in de top tien (met Fnac op één), terwijl de Britse lijst enkel lokale bedrijven telt (met Tesco als leider). In Nederland zijn de enige ‘buitenlanders’ Media Markt en H&M.
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders graag eens afwisselen. Zo bezoekt zeventig procent van de Fransen maximaal vijf retailers, terwijl dat in Nederland slechts 46 procent is. Enkel in Zuid-Afrika ligt dat aantal met 32 procent nog lager.