26 miljoen aankopen
In het eerste kwartaal werden er 26 miljoen online aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 3,63 miljard euro, evenals een totaal marktaandeel van 22 procent. Bij diensten ligt dat marktaandeel zelfs nog hoger, op 66 procent. Bij producten bedraagt het marktaandeel 11 procent.
Nochtans bedroegen ruim driekwart van alle online bestellingen aankopen van fysieke producten, ‘slechts’ 23 procent van de aankopen waren diensten. Die discrepantie tussen marktaandeel en aantal aankopen valt echter te verklaren door de kleinere markt voor diensten en het gemiddeld hogere kostenplaatje in het dienstensegment, aangezien op basis van effectieve bestedingen de twee segmenten veel korter bij elkaar liggen. Op het vlak van de bestedingen is er zelfs een overwicht voor de diensten, die 58 procent van de online bestedingen voor hun rekening nemen.
“Impact veel groter dan gedacht”
“De nieuwste cijfers van online consumentenbestedingen tonen aan dat de impact van online bestedingen op de totale consumentenbestedingen veel groter is dan tot dusverre werd aangenomen“, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In het nieuwe onderzoek vergelijken we online bestedingen van consumenten met de totale bestedingen, gemeten in de 18 marksegmenten en 106 product- en dienstencategorieën. We maken daarbij gebruik van de GOMSEC, de ‘Global E-commerce Standard for B2C E-commerce’, van de Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe.”
In het eerste kwartaal werd er het meeste geld uitgegeven aan losse vliegtickets en accommodaties. Het grootste aantal aankopen werd daarentegen gedaan in Media & Entertainment, waar 6,88 miljoen keer iets gekocht werd.
Van de bevolking die ouder is dan 15 jaar kocht 75 procent minstens een keer iets online, goed voor een totaal van 10,5 miljoen online kopers. Het totale aantal Nederlanders dat ooit wel eens een online aankoop deed is ondertussen al groter dan 90 procent.
“Het toenemende aantal bestellingen toont aan dat de barrières van online kopen afnemen. Wij zien dat de sterke groei gerealiseerd wordt doordat het gehele bestel- en bezorgproces van alle gemakken is voorzien”, zegt Carlos Mendes Aguiar, Commercieel Directeur bij PostNL.