Gemak belangrijkste USP
Logistiek expert Walther Ploos van de Vrije Universiteit in Amsterdam meent dat “Webwinkeliers ten onrechte denken dat afhalen goedkoper is. Een pakket aan huis bezorgen kost tussen 2,50 en 5 euro, bij een bemand ophaalpunt ligt dat rond 7 euro.” Ploos was jaren geleden betrokken bij een proef waarbij klanten pakjes konden afhalen bij tankstations van Texaco.
Volgens Ploos druist ophalen ook in tegen de logica: “De klanten winkelen op internet vanwege het gemak. En gemak betekent niet dat je aan het einde van de dag met een paar honderd anderen ergens het pakketje moet ophalen.”Volgens hem zijn onbemande kluizen waar de klant met een code zijn pakje kan ophalen overigens duurder dan ze lijken: “Een kluisje kost een euro per dag, maar mensen laten de bestelling meerder dagen liggen. Dit kan alleen op plekken waar heel veel mensen komen, zoals treinstations.”
20 tot 40% pakjes niet afgehaald
Ook webshopprofessor Cor Molenaar is niet positief over af te halen bestellingen: hij wijst erop dat een hoog percentage bestellingen bij ketens als Hema en H&M helemaal niet wordt afgehaald. Dat zou gaan om 20 tot 40 procent van de bestellingen. “’s Avonds op de bank, met een glaasje wijn in de hand, bestellen mensen iets. Maar de dag erna gaan ze zich afvragen of ze het echt wel nodig hebben. Levering op dezelfde dag is daarom belangrijk, de klant krijgt de bestelling als hij nog in de koopemotie zit.”